Stöd mot spelberoende

Vad kännetecknar en person med spelproblem?

Det är vanligt att personer med spelproblem spelar bort mer pengar än de från början hade tänkt eller har råd att förlora. Vinsterna återsatsas ofta och förluster accepteras inte utan spelaren försöker jaga tillbaka förlusterna. Detta kan förstås på sikt skapa stora problem för hälsa, ekonomi och sociala relationer för individen och dess anhöriga. I värsta fall skapas ett spelberoende.

Det finns olika omfattningar av spelproblem, vanligen uppdelat i problemspelare och spelberoende. Det finns ingen skarp gräns mellan dessa två men man kan enkelt säga att;

Spelandet har blivit ett problem när:

  • Spelaren ljuger om hur mycket eller för hur mycket denna spelar.
  • Spelaren återvänder för att spela tillbaka tidigare förluster.
  • Spelarens tankar upptas till största del av tidigare och planerade spel.
  • Spelaren spelar för mer pengar än han/hon har beräknat.
  • Spelaren har försökt att begränsa eller sluta med spelet men misslyckats.
  • Spelaren förlitar sig på att andra ska lösa dennes ekonomiska situation.

Hur kan vi hjälpa?

Vad som skiljer Cherry från andra spelbolag är att mycket av vår kontakt med spelarna sker i fysisk form med personal på krogen och tecken på ett osunt förhållande till spel kan då uppmärksammas. Ansvaret för att sluta spela ligger dock i första hand på individen själv, men om man uppger att man inte ska tillåtas spela så hjälper vi till med detta.

Spel på nätet kontrolleras också och vi på Cherry har skapat verktyg för att spelaren själv ska kunna begränsa sitt spelande. Det finns funktioner för att spelaren på ett tydligt sätt ska kunna följa sin spelhistorik, insättningar samt uttag. Det finns möjlighet att via det individuella spelkontot lägga upp en budget och begränsa hur mycket pengar spelaren kan sätta in under en av individen själv bestämd tidsperiod för att på så sätt kunna begränsa sitt spelande. Det finns möjlighet att begära en temporär spelpaus eller begränsa sin åtkomst till specifika produkter. Det finns också möjlighet att stänga av sig själv från sitt konto, både tidsbegränsat och permanent. Om spelberoende anges vara orsaken till att kontot ska stängas ner öppnas inte kontot igen, oavsett om spelaren senare anser sig vara icke beroende.

Kunder med omedelbart eller akut behov av hjälp att begränsa sitt spelkonto bör omgående höra av sig till vår kundtjänst som är öppen 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, via telefon (tel: 020 889 212, utlandet:+356 2276 6505 ) , mejl ([email protected])eller chatt.

Vi rekommendera följande oberoende organisationer för spelare med spelproblematik samt anhöriga för att få hjälp att gå till botten med problematiken samt behandling för beroendet:

Här finns ett självtest du kan använda för att testa dina spelvanor:

Stödlinjen – Testa dig

Du kan även blockera spel-siter från din dator. Ladda ner mjukvaran via länken nedan:

Sluta spela med Betfilter