Spelutveckling

Yggdrasil Gaming

Affärsområdet Yggdrasil Gaming är ett snabbväxande spelutvecklingsföretag (B2B) med huvudkontor på Malta. Yggdrasil har avtal med mer än 30 kunder, varav några av de största operatörerna i världen. Yggdrasil har också vunnit flera prestigefulla pris för sina innovativa spel vilket är ett erkännande av bolagets marknadsledande portfölj av videoslots. Yggdrasil tog hem ”Software Rising Star”-priset på EGR B2B Awards 2015 och vann i början av 2016 det prestigefyllda priset ”iGaming Software Supplier of the Year” och i juni 2016 blev bolaget utnämnt av EGR B2B Awards i London till årets “Slot Provider of the Year”

Erbjudanden och affärsmodell

Yggdrasils erbjuder ett brett utbud av lotteri-, och casinospel för dator, mobil och surfplatta. Bolagets affärsmodell är att utveckla och driva lotteri- och casinospel på egen game server plattform. Denna integreras sedan med speloperatörernas system och gör spelen tillgängliga för deras registrerade kunder. Spelintäkterna delas mellan speloperatören och Yggdrasil enligt branschpraxis. Spelportföljen består av en rad innovativa slottar och lotterispel. Yggdrasil erbjuder också White Label Studios, ett banbrytande nytt koncept som möjliggör för speloperatörer att överta Yggdrasils spelutvecklingsexpertis för att kunna skapa egna skräddarsydda spelautomater på nätet.

Yggdrasil växer snabbt och innehar idag operatörslicenser i UK, Gibraltar och på Malta. Utöver de flesta västerländska språken översätts spelen också till bland annat japanska, thailändska och vietnamesiska, och levereras till speloperatörer i både Europa och Asien. Utöver huvudkontoret på Malta har bolaget också ett utvecklingscentrum i Polen samt kontor i Sverige och Gibraltar.

Två tekniska nyckelfaktorer

Under 2015 lanserades den HTML5-baserade iSense 2.0 plattformen. Flexibiliteten i den nya plattformen möjliggör att företaget nu kan genomföra simultana spellanseringar på dator, surfplatta och i mobil. Plattformen gör det möjligt att använda unika marknadsföringsverktyg samt funktioner för gamification. I iSense plattformen integrerades också BOOST vilket är en bred samling nyskapade kampanjverktyg som ger speloperatörerna möjlighet att bli mer unika i sin marknadsföring. BOOST bidrar till mer kreativitet och innovation inom området spelmarknadsföring. De flesta av verktygen kräver ingen ytterligare integrationsinsats hos operatörerna för att kunna användas utan är integrerade som en del i spelen vilket Yggdrasil är ensamma om att erbjuda på marknaden.

En säkrad framtid

Yggdrasil bevisade skalbarhet i sin affärsmodell under 2015 med en kraftig intäktsökning om 357 procent samtidigt som bolagets EBITDA-marginal steg till 26 procent. Huvudfokus ligger i dagsläget på att erbjuda operatörerna ett ännu större utbud av innovativa produkter för att maximera avkastningen på populära spel. Bolaget står väl rustat för att kunna ta emot fler operatörer med tydliga profiler, strategier och framtidssäkrade verksamheter. Bolagets målsättning är att ta en ledande position på marknaden i kombination med att ständigt förbättra produkten och erbjudandena.